Waar moet je op letten voor gezonde maaltijden?

Let je vaak op wat je eet wanneer je uit eten gaat of zelf kookt? Dat is verstandig, want lang niet elke maaltijd is even gezond. Het vinden van een juiste balans in wat je eet is zeer belangrijk voor je gezondheid. Als je dus te weinig let op wat je eet, bijvoorbeeld als je uit eten gaat, dan is het verstandig om daar verandering in te brengen. Lees hier waar je op moet letten als je gezondere maaltijden wilt eten.

Gezonde maaltijden

Wil je maaltijden gezond houden, dan let je op het volgende:
  • Ingrediënten
  • Voedingsschema
  • Macronutriënten
  • Portiecontrole
Dit wordt hieronder toegelicht.

Ingrediënten

Dit is je waarschijnlijk al bekend: let op de ingrediënten. Een gezonde maaltijd bevat voldoende groenten, wat vooral voor het avondeten belangrijk is. Ook fruit past in bepaalde maaltijden en is zeer gezond. Vermijd te veel suikers en chemische zoetstoffen zoals aspartaam, sucralose en acesulfaam-k (deze chemische zoetstoffen zijn vooral te vinden in light producten en zijn niet goed voor je gezondheid).

Voedingsschema

Als je al een voedingsschema hebt, dan is het verstandig om deze zoveel mogelijk te volgen. Deze voedingsschema is namelijk specifiek voor jou gemaakt (er zijn ook algemene voedingsschema’s, maar de kans dat die voor jou optimaal zijn is in vergelijking met persoonlijke voedingsschema’s klein), waardoor je al weet wat je moet eten om gezond te blijven. Als je geen voedingsschema hebt, zou het dus slim zijn om een voedingsschema aan te vragen.

Macronutriënten

Een goede manier om te bepalen of je maaltijd gezond is, is om te kijken naar de macronutriënten. Als je maaltijd bijvoorbeeld veel te veel vetten en/of koolhydraten bevat, dan is de balans in macronutriënten niet juist. Een gezonde maaltijd bevat namelijk voldoende eiwitten. Koolhydraten moeten niet te veel toegevoegde suikers bevatten en bij vetten is voldoende omega 3 inname belangrijk (vooral vette vis).

Portiecontrole

Waar je tenslotte nog rekening mee moet houden is portiecontrole. Een bepaalde maaltijd kan gezond zijn als je er een normale portie van eet, maar ongezond worden als je er te veel van eet. Hierbij geldt ook: eet je iets dat niet heel gezond is, let er dan dus op dat je er niet teveel van eet, want de calorieën kunnen snel oplopen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *